המומחיות של האחים דהן בענף מכולות הקירור נושאת לצידה אחריות על סחורות הנעות מנמל לנמל. צליחת האתגר מתאפשרת בזכות ותק ארוך שנים של עסק משפחתי בענף
מיקוד הפעילות של חברת DBLOG – האחים דהן לוגיסטיקה בע"מ – בענף מכולות הקירור נשען על עסק משפחתי בעל מסורת ארוכת שנים, שפעילותו החלה בשנת 1988. החברה מציעה שירותים בענף מכולות הקירור, ובהם: תחזוקה ותיקונים של מכולות ימיות מכל הסוגים, אחסון מוצרים הדורשים קירור במכולות, בדיקות תקינות – שטיפה ובדיקה (PTI), וכן מכירה והשכרה של מכולות מכל הסוגים – כיד ראשונה או יד שנייה. "גדלנו לתוך נוף הספנות והנמלים והיינו חלק מהעשייה הלוגיסטית סביבם", מסביר אור דהן, שותף ומנכ"ל בחברה. בדבריו הוא מתייחס לחברת ד.ש מרין שייסד אביו שלום דהן ופעילותה מתקיימת גם בימים אלה בניהולו של הבן יריב דהן, כשעיקר פעילותה הוא שירות מכולות קירור מלאות לחברות ספנות בתוך שטחי נמל אשדוד.
חברת DBLOG מספקת את שירותיה במגרש המשתרע על שטח של שישה דונמים ונמצא בסמוך לנמל אשדוד. "המהלך הזה נעשה מתוך החלטה להרחיב את הפעילות הקיימת בשטח הנמל", מסביר אור דהן. "כיום אנחנו מספקים שירות לאורך תהליך ארוך יותר, שמתחיל בשלב פריקת המכולות מהספינות ועד ליציאה שלהן ללקוחות".
השירות הראשון ניתן לאור אילוצי עיכוב מצד יבואנים מקומיים, אשר עקב נסיבות שונות אינם מסוגלים לקלוט את מכולת הקירור שהזמינו לאחר ששוחררה מהמכס בארץ. "במקרה כזה המכולה עוברת מרחק קצר למגרש שלנו שנמצא בסמוך לנמל, וממתינה בהשגחתנו לזמן המתאים", מסביר אור. הוא מוסיף ששירות האחסנה במגרש החברה ניתן גם עבור אחסון סחורות שאינן דורשות קירור – במכולות יבשות, כמו טקסטיל ורהיטים.
כמו כן החברה עורכת בדיקות תקינות למכולות קירור, שירות שכולל שטיפה של המכולות ובדיקת PTI. "בדיקת התקינות למכולות שיוצאות ללב ים למשך מספר ימים או שבועות היא קריטית עבור יבואנים ויצואנים, כששווי הסחורה שבתוכן יכול להסתכם במאות אלפי שקלים. אחרי פריקת הסחורה המכולות עוצרות אצלנו במגרש, ואנחנו דואגים לשטוף אותן ולערוך את הבדיקה החיונית על פי סטנדרטים של משרד החקלאות האמריקאי".
מכולות לחיזוק המגזר הפרטי והציבורי
את המומחיות במכולות הקירור לקחה חברת DBLOG צעד נוסף קדימה והיא מציעה שירותים נוספים, בהם השכרת מכולות קירור לשוק הפרטי והציבורי. בימים אלה החברה מוציאה עשרות מכולות קירור לרשתות המזון, שזקוקות לתגבור חיצוני של שטחי אחסנה מקוררים, שבהם יאוחסנו בין השאר מוצרי הגבינות לחג השבועות. "קיימת אפשרות לשכור את המכולות לפרק זמן מסוים, ויש לקוחות שבוחרים לקנות מכולת קירור שתשרת אותם באופן קבוע. אנחנו מוכרים מכולות יד ראשונה או יד שנייה, ולפי הצורך צובעים ומחדשים את המכולה".
השכרת המכולות מגיעה גם לשוק הפרטי. "הביקוש מגיע למשל ממושבים בארץ, על רקע אירוע פרטי שמפיקה משפחה או המזכירות של המושב. הם פונים אלינו מכיוון שהם צריכים אחסנה בתנאי קירור, או מבקשים מכולה שעמידה בפני תנאי מזג אוויר. כך לדוגמה, בחודש אפריל האחרון יצאו מכולות קירור ומכולות יבשות ממגרש האחים דהן, הוצבו בפארק הירקון ושימשו את ספקי השירות בהופעותיו של הזמר עומר אדם".
ניצבים מול אתגרי התקופה
"אנחנו מבין הראשונים בענף מכולות הקירור בארץ, עם ותק של 40 שנה", מציין אור דהן בגאווה. "הידע שצבר אבא שלי עבר אלינו, ומתגלגל בצורת ערך עצום ללקוחות שלנו – אנחנו יודעים את העבודה". על המסלול שעבר אור עד להצטרפותו לעסק המשפחתי הוא מספר: "אבא עודד את כולנו לצאת ללמוד. אני עזבתי את נוף הנמלים לכמה שנים. סיימתי תואר בכלכלה וניהול והתחלתי לעבוד בשוק ההון. אבל הדנ"א החזיר אותי הביתה. בענף הזה יכולים לעבוד רק אנשים שאופי העבודה הספציפי זורם להם בדם. זו לא עבודה שמחכים בה לאיזשהו אקזיט – זו עבודה שקמים אליה כל בוקר, וצריך להתמודד גם עם החלקים המאתגרים שיש בה. זו עבודה בקצב אחר לגמרי".
בהתאם למגמות בינלאומיות, ענף מכולות הקירור פרח בתקופת מגפת הקורונה: "אנחנו מושפעים מאוד מענף הספנות, שצמח מאוד בתקופה הזו, בעיקר בגלל שצריכת המזון הביתית עלתה משמעותית". אולם תפנית חדה חלה לאור אירועי מלחמת חרבות ברזל: עם פרוץ המלחמה נרתמה החברה למאמצי המלחמה וסיפקה מכולות לחיילי מילואים, שהשתמשו בהן לאחסון ציוד או כמשרדים. על הצלחתם להתמודד עם התקופה המאתגרת כיום, אור מסביר: "המהלך של פנייה לשוק הפרטי לפני שפרצה המלחמה, ושיתוף פעולה עם לקוחות כמו משרד הביטחון ורשתות מזון, התברר כשיקול מכריע שמחזיק אותנו בימים האלה. עולם העסקים בארץ ידוע כדינמי מאוד, ואנחנו מבינים שתמיד צפויים להופיע אתגרים חדשים. לכן אימצנו את הגישה לחשוב כל הזמן מחוץ לקופסה ולראות מה עוד אפשר לעשות. אנחנו מבינים עד כמה חשוב לא להשאיר את כל הביצים בסל אחד".
לסיכום, אור מסביר על ההתנהלות הייחודית בעסק משפחתי ותיק: "אבא מגיע לבקר, ובעיקר מבסוט מזה שאנחנו עובדים יחד ומסתדרים. יש כמובן אתגרים טבעיים שנובעים מזה שאנחנו משפחה, אבל למדנו לעבוד יחד ולהיעזר ביתרונות אחד של השני. מעבר לזה יש חלוקת תפקידים ברורה, כשכל אחד יודע מה הוא עושה. אני חושב שהלקוחות מרגישים מיד את החוויה של עבודה עם עסק משפחתי, כשאלה שעובדים איתנו לאורך זמן הופכים להיות חלק מהמשפחה".